Şimdi İmge Zamanı Gördüklerimizin, yaşadıklarımızın, düşündüklerimizin, değişik olanaklarla biçimlendirilmesi ile oluşan değerdir imge. İmge, insanın düş kurması, düşünmesi ile, yaşamı daha boyutlu kavramamızı sağlar. İmge sanatta kullanılan temel kavramlardandır. Bütün sanat alanlarında, alanın kendine özgü imge oluşturma yöntemleri var. Düş kuran, düşünen insan gerçeği bire bir taşıyarak, tasarılarını, düşlerini kurgularını gerçekleştiremez. Bu nedenle imge üretimi, sanatın, biçim ve biçem yaratmasındaki süreçlerinin ayrılmaz parçasıdır. Düşünme ve sanat yapma özgürlüğü bu nedenle, dünyayı yaşanır kılan özgürlerin başında gelir. Sergide değişik imgelerle karşılaşacaksınız., çünkü, “Şimdi İmge Zamanı”
Bedri Karayağmurlar
BİYOGRAFİ: Bedri Karayağmurlar 1951 Yılında Niğde’de doğdu. İlk ve orta okulu İnegöl’de, öğretmen okulunu Çanakkale’de okudu. Afyon Lisesini bitirdi. 1974 Gazi Eğitim Enstitüsü Resim Bölümü. Bir süre hukuk fakültesinde okudum. 1987 D.E.Ü. Buca Eğitim Fakültesi Resim Bölümünde lisans. 1990 D.E.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü’nde resim Eğitimi Anabilim Dalı’nda “ Yaratıcılık ve Eğitim” konulu tezi ile yüksek lisans yaptı. 1993 D.E.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Resim Anasanat Dalı’nda “ Sanatsal Yaratıcılıkta Soyutlama ve Günümüz Sanatındaki Yeri” konulu tezi ve sanatsal çalışmaları ile Sanatta Yeterlik (Doktora) programını bitirdi. Değişik eğitim kurumlarında resim öğretmeni ve öğretim görevlisi olarak çalıştıktan sonra; 1995 D.E.Ü. Resim –İş Eğitimi Anabilim Dalı’nda göreve başladı. 2002 Doçent, 2008’de Profesör oldu. Bugüne dek 43 kişisel sergi açtı. Yurt içi ve dışında çok sayıda sergiye katıldı. Altı ödül aldı. Resimleri resmi ve özel koleksiyonlarda, İzmir Resim Heykel Müzesi, Gazi Üniversitesi Müzesi, AÜ Çağdaş Sanatlar Müzesi, Bosna Hersek Prijador Müzesi, Bükreş Baskı Müzesi, Türkmenistan Milli Müzesi’ndeş Bakü, Yunus Emre Enstitüsü’nde ve Ege Üniversitesi Kitap ve Kağıt müzelerinde bulunmaktadır. DEÜ. Buca Eğitim Fakültesi Uluslararası Görsel Sanatlar Buluşmaları’nı (2005 ve 2007) yönetti ve bildirilerini yazdı. Ege Üniversitesi Ege Art etkinliklerinde (2005- 2015) danışman ve seçici kurul üyesi ve sanatçı olarak çalıştı. Alanı ile ilgili katıldığı çok sayıda bilimsel ve sanatsal etkinlikte, sanatçı ve konuşmacı olarak yer aldı. Sanatçı Uluslararası Plastik Sanatlar Derneği ve Birleşmiş Ressamlar ve Heykeltıraşlar Derneği ve Dil Derneği üyesidir. Resim çalışmalarıyla birlikte yürüttüğü edebiyat çalışmalarını öykü ve şiir alanlarında sürdürdü. Bunları, Yeni Gün Gazetesi, Yeni Adımlar, Somut, Türkiye Yazıları, Dönemeç Kasaba Sanat, Dilizi, Ünlem, Kurşun Kalem, Kıyı Dili vb. bir çok debiyat dergisinde yayınladı. 1975 Sabahattin Ali ile 1979 Başkent Belediyesi Öykü Yarışmalarında başarılı oldu. İlk şiir kitabı “Gün Dökülmesi” nde , 2000 sonrasında yazdığı şiirlerden bir seçkiyi Afrodisyas yayınlarında yayımladı. Sanat kuramları ve eleştiri alanındaki yazılarını sanat dergilerinde yayınlamayı sürdürmektedir. Yayınlanmış yedi kitabı bulunmaktadır. Elazığ Fırat Üniversitesi, İzmir Dokuz Eylül Üniversitesi, İstanbul Aydın Üniversitesi’nde görev yaptı. Sanatçı, İzmir ve Ayvalık’taki atölyelerinde çalışmalarını sürdürüyor. Biography 1951 He was born in Niğde (Cappadocia). He studied, primary and secondary school in İnegöl and teacher school (high school) in Çanakkale. He Completed Afyon High School. 1974 He graduated from Gazi -Education Enstitute of Art Education Department. I studied in law school for a while. 1987 He finished the studies for a bachelor’s degree in The Art Department of Buca Education Faculty- D.E.Ü. 1990 He stdudied in D.E.Ü. Social Sciences Institute of Art Education Program, MA Degree with art work and the thesis “Creativity and Education”. 1993 He finished Ph.d. Degree with the thesis of subject is ” The Abstraction in Artistic Creativity and Its Place in Contemporary Art” in D.E.Ü., The Ênstitute of Social Sciences of Art Department. Before he began to work at D.E.Ü. The Art Department of Buca Education Faculty in 1995, he worked at some schools as an art teacher. 2002 Asociation Profesor. 2008 Profesor 2013 He retired, He had been opened 43 solo exhibitions. Exhibition, and Group Exhibition in Turkey and The other countries. He had been won six awards at some art competitions, Artist is member of The Society of International Plastic Art . Hes works in the collection of official and individual: Turkey Ministry of Culture, Painting and Sculptur of museum İzmir, Museum University Gazi, Cotemporary Art Museum of Anadolu University, Art Museum of Prijador in Bosnia and Herzegovina, Museum Art Print Romania, National Art Museum Türkmenistan. Ege University Book and Paper Museum. He has been written articles and poems in the area of literature near by art works and has been continued to be published some articles at criticism and art theory. He has three books that published. 2005 “Buca Education Faculty 1st International Visual Arts Meeting” prepared by him as a crator. 2007 “Buca Education Faculty 2. International Visual Arts Meeting” prepared by him as a crator. 1995-2013 He worked in The Art Department of Buca Education Faculty -D.E.Ü. 2013-2014 He worked in the Art Faculty of İstanbul Aydın University. 2014 He still works in his own studio, Ayvalık- İzmir
“Sanatçılar için Kendini Anlatma ve Sanat Piyasasına Giriş” başlıklı proje, özellikle görsel sanatlar alanında aktif olan genç ve yeni sanatçıların, portfolyo ve eserleri hakkında metin hazırlama, kendilerini tanıtma becerilerinin geliştirilmesi, yetkin kişilerin deneyimlerinden yararlanarak sanat piyasasının aktörleri ve işleyişi hakkında bilgi edinmeleri için platform yaratıyor. Proje sayesinde sanatçıların; sergi, yarışma, eğitim, konuk sanatçı programı gibi başvurular ile olası işbirlikleri için ihtiyaç duydukları, kendilerini ve çalışmalarını en doğru şekilde ifade etme bilgi ve becerilerini geliştirmeleri amaçlanıyor. Sanatçıların orta-uzun vadede, arzu ettikleri ulusal ve uluslararası izleyici kitlelerine erişmek için sanat piyasasına dair güncel bilgileri edinmeleri de projenin amaçlarından.
Proje geliştirme ve koordinasyonu Begüm Tatari’nin üstlendiği çevrimiçi program, 8 Temmuz-2 Ağustos 2020 tarihlerinde gerçekleştiriliyor. Toplam 7 seminer ve 1 atölyeden meydana gelen proje, K2 Güncel Sanat Merkezi ve Galeri A Güncel Sanat Merkezi ortaklığında, Kültür için Alan desteğiyle hayata geçiriliyor. Proje kapsamındaki atölye programı ise, Montclair Eyalet Üniversitesi, Nesin Sanat Köyü, amberPlatform ve 4×4 Sanatçı Rehberlik Programı işbirliğinde düzenleniyor.
Seminerlere katılım ücretsiz olup seminerleri izlemek için kayıt yaptırmak gerekmiyor. Tüm seminerler, https://www.youtube.com/K2guncelsanatmerkezi kanalından canlı olarak yayınlanıyor.
Katılımın yine ücretsiz olduğu ve İzmir’den sanatçılara yönelik atölye içinse, 20 kişilik bir kontenjan bulunmakta olup, 3 Temmuz saat 18:00’a kadar https://form.jotform.com/201733619984060 bağlantısından başvuru yapmak gerekiyor. —– Seminer Programı Tüm seminerlerin başlangıç saati: 18:00 · Başarılı Bir Sanatçı Olmanın Gerekleri* 8 Temmuz Evelien Kunst
· Sanat Piyasasına Giriş 10 Temmuz Prof. Dr. Aylin Seçkin
· Sanatçılar için Kariyer Yolu 11 Temmuz Prof. Dr. Aylin Seçkin
· COVID-19 Salgınının Sanat ve Kültür Üzerindeki Etkisi* 13 Temmuz Luigi Galimberti
· Türkiye’de Küratöryal Pratikler ve Küratör-Sanatçı İlişkileri 17 Temmuz (I. Bölüm) 18 Temmuz (II. Bölüm) Derya Yücel
· Sanatçılar Çalışmalarını Nasıl Tanıtmalı* 1 Ağustos 2020 Evelien Kunst
Atölye Programı · Sanatçılar için Portfolyo Geliştirme Atölyesi 20-30 Temmuz 2020 Işın Önol, Dr. Livia Alexander, Ekmel Ertan
*İlgili seminerler İngilizce verilecek olup, yayın esnasında İngilizce-Türkçe tercüme sağlanacaktır.
Seminerlerin ortalama süresi: 1 saat 15 dakika —– Ayrıntılı Program · Başarılı Bir Sanatçı Olmanın Gerekleri* 8 Temmuz Evelien Kunst
Başarılı bir görsel sanatçı, sadece görsel alanda eğitim görmüş ve sanatsal/ görsel anlatımlar bularak geliştirme konusunda iyi koku alabilen biri değildir. Başarılı bir sanatçı, aynı zamanda çalışmalarını bir bağlama oturtma, çalışmalarına ilişkin bir argüman sunma, kendini ve çalışmalarını tanıtma, ağ oluşturma, pazarlık etme ve organize olma konularında da iyidir. Görsel sanatçıların sanat görüşlerini ve eserlerini ifade etme ve derinleştirmelerine ilişkin özgün bir Hikâye Anlatıcılığı Kanvası oluşturan Kunst, seminerinde bu konulara değinecektir.
· Sanatçılar Çalışmalarını Nasıl Tanıtmalı* 1 Ağustos 2020 Evelien Kunst
Bir sanatçı olarak işinizin görülmesini ve insanların onunla ilgilenmesini istersiniz. Bir galeri veya müzede sergi açmayı, çalışmanızın bir dergi veya gazetede yayınlanmasını veya yeni bir iş yapmak/ mevcut işinizi genişletmek için hibe başvurusunda bulunmayı isteyebilirsiniz. Tüm bu durumlarda, çalışmanızı insanların ilgisini çekecek şekilde sunmanız gerekir. Bu seminerde Kunst, bunun nasıl yapılacağı hakkında pratik ipuçları verecektir.
Evelien Kunst: Evelien Kunst (Hollanda, 1972) serbest bir fotoğraf ve medya danışmanıdır. 2017 yılında, Yvonne Brandwijk ve Stephanie Bakker ile birlikte, yenilikçi bir medya şirketi olan Laika Productions’ı kurmuştur. Eylül 2018’den beri Narrative Journalism Foundation’ın direktörüdür. Fotoğraf endüstrisinde, reklam, iletişim, eğitim ve fotoğrafçı ilişkileri gibi alanlarda 20 yılı aşkın uluslararası deneyime sahiptir. 2012-2015 döneminde güncel küresel meselelere odaklanan görsel hikâye anlatıcılarını bir araya getiren bir kolektif olan NOOR’un yöneticiliğini yapmıştır. 2008-2012 yıllarında, yaratıcı ve stratejik iletişim ajansı The Red Dot Agency’de müşteri yöneticisi olarak çalışmıştır. 1999 ile 2008 arasında, tüm dünyadan fotoğrafçılar için eğitimler düzenlediği World Press Photo’da görev yapmış, Joop Swart Masterclass’ı yönetmiştir. Amsterdam Üniversitesi’nden İletişim yüksek lisansına sahip olan Kunst, Amsterdam’da yaşamaktadır. Aarhus’taki Danish School of Journalism (DMJX) ve Amsterdam’daki Fotoacademie’de düzenli olarak dersler vermektedir.
—
· Sanat Piyasasına Giriş 10 Temmuz Prof. Dr. Aylin Seçkin
· Sanatçılar için Kariyer Yolu 11 Temmuz Prof. Dr. Aylin Seçkin
İki bölümden oluşan bu seminerin “Sanat Piyasasına Giriş” başlıklı ilk bölümünde katılımcılar sanat piyasasına dair genel tablo hakkında, “Sanatçılar için Kariyer Yolu” başlıklı ikinci bölümünde ise ilk eser fiyatı belirleme, galeri seçimi, yapılmaması gerekenler gibi hususlarda bilgi edineceklerdir.
Prof. Dr. Aylin Seçkin: 1991’de Boğaziçi Ekonomi Bölümünden üçüncülükle mezun olduktan sonra, 1991-92 arasında Jean Monnet bursu ile Université Libre de Bruxelles’den Avrupa Ekonomisi üzerine Master derecesini, 1999’da Carleton Üniversitesi’nden (Kanada) Ekonomi Doktorasını almıştır. 2001 yılına kadar Kanada’da Cirano Araştırma Merkezi, Montreal Üniversitesi, Carleton Üniversitesi, Mount Allison Üniversitesi’nde çalıştıktan sonra 2001 yazında Türkiye’ye dönerek Bilgi Üniversitesi Ekonomi Bölümü kadrosuna katılmıştır. 2009 yılında Doçentlik, 2015 yılında Profesörlük derecesini alan Aylin Seçkin’in, sanat ve kültür ekonomisi ve sanat yatırımları üzerine Empirical Economics, Journal of Cultural Economics, Economics Bulletin’de, nüfus, yaşlanma ekonomisi üzerine ise Economic Modelling gibi çeşitli akademik dergilerde birçok makalesi yayınlanmıştır. Bilgi Üniversitesi’nde Ticaret Teorisi, Para Teorisi, Spor Ekonomisi, Sanat ve Kültür Ekonomisi ve İnternet (Startup) Ekonomisi dersleri veren Prof. Seçkin 2016-2017 akademik döneminde Berkeley Üniversitesi ve Ottawa Üniversitesi’nde sabatik iznini geçirmiş olup, halen İstanbul Bilgi Üniversitesi Ekonomi Bölümünde Profesör olarak görevlidir.
—
· COVID-19 Salgınının Sanat ve Kültür Üzerindeki Etkisi* 13 Temmuz Luigi Galimberti
Küresel düzeyde yaşanan COVID-19 salgını sürecinde, kültür-sanat alanı çok zor bir dönemden geçmektedir. Birçok sanatçı, faaliyetlerini ertelemek veya iptal etmek zorunda kalırken izleyicileri ve ziyaretçileriyle etkileşimini kesintisiz sürdürmek için dijital platformlarda yeni ve yaratıcı yöntemler geliştirmeye gayret etmektedir. Seminer ile sanatçıların bu olağanüstü dönemde ihtiyaç duydukları bilgileri edinmelerini hedeflenmektedir. Galimberti, salgının sanat ve kültür alanını nasıl etkilediğine dair mevcut durumun yanı sıra, bilgi ve deneyimleri ışığında salgının bu alanda önümüzdeki dönemde ne gibi gelişmelere neden olacağına ilişkin değerlendirmelerini aktaracaktır.
Luigi Galimberti: Luigi Galimberti, 70’ten fazla ülkede 750 üyesi bulunan, dünyanın en büyük konuk sanatçı programları ağı Res Artis’in Yönetim Kurulu Üyesi’dir. Daha önce Londra’da Tate’de Araştırma Müdürü olarak görev yapmıştır. 2012-2017 yılları arasında Brezilya, Çin ve birkaç Avrupa ülkesinde sanatçılar, mimarlar, tasarımcılar ve yazarlar için bir değişim programı olan Transnational Dialogues’un (Uluslarötesi Diyaloglar) Direktörlüğünü yürütmüştür. Galimberti, Paraguay’daki sanat ve yaratıcı endüstrileri desteklemek ve tanıtmak için bir proje olan ARTE PY’nin kurucusudur. IULM University (Milano), ISPI School (Milano) ve London School of Economics’te (Londra) eğitim almış olup, Sosyoloji ve Sanat Yönetimi Bölümü mezunudur. Londra’da yaşayan Galimberti, İngiltere’de Chartered Manager statüsü kazanmıştır.
Bu eğitimde, Yücel’in alandaki önemli bilgi ve deneyimleri doğrultusunda, örneklerden yararlanılarak Türkiye’deki küratöryal pratikler ve küratör-sanatçı ilişkilerine dair sanatçıların ihtiyaç duyduğu bilgiler iki bölüm halinde verilecektir.
Derya Yücel: Küratör, sanat yazarı, akademisyen ve AICA Türkiye (Uluslararası Sanat Eleştirmenleri Derneği) üyesidir. Sanat Yönetimi lisansının ardından (2006), Müzecilik ve Sanat Tarihi yüksek lisansını tamamlamıştır (2010). İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi’nde Sanat Tarihi alanında doktora çalışmasına devam etmektedir. 2006-2017 yılları arasında İstanbul Kültür Üniversitesi, 2009 yılından beri İstanbul Bilgi Üniversitesi Sanat ve Kültür Yönetimi Bölümünde öğretim görevlisi olarak çalışmaktadır.
Ocak 2015 tarihinden itibaren Sabancı Üniversitesi KASA Galeri’nin Sergi Projeleri Sorumlusu olarak görev yapan Yücel’in çok sayıdaki küratöryel projeleri arasında “Kore-Türkiye Çağdaş Sanat Değişim sergileri” Incheon/Seul/İstanbul 2006-2007, “Save As” Milano Trienale Bovisa 2008, “28. Günümüz Sanatçıları İstanbul Sergisi” Akbank Sanat 2009, “Nil Yalter” Viyana Galerie Hubert Winter 2011, “Reunion…Buluşma” Sabancı Müzesi 2015, “Formsuz” İstanbul-Belgrad 2014-2015, “Göremediğimiz Tüm Işıklar” Galerist 2017, “Aşk’la Semiha Berksoy” O’Art 2017, “EV” Müze Evliyagil Ankara 2017, BASE Yeni Mezunlar Platformu Sergileri (2017-2019) bulunmaktadır. Nazlı Gürlek ve Fırat Arapoğlu ile birlikte 2018 Mayıs’ında gerçekleşen 4. Mardin Bienali’nin küratörlüğünü üstlenmiştir.
Kitapları, Yeni Medya Sanatı ve Yeni Müzecilik (2012), Nil Yalter Sanatçı Monografisi (2013) İrfan Önürmen Sanatçı Monografisi (2015), Semiha Berksoy: Cataloque Raisonne (2017) ve Ali Alışır Sanatçı Kitabı (2019) dışında çok sayıda sanatçı kataloğu, derleme kitap, basılı/ dijital mecrada sanat üzerine yazıları yayımlanmıştır.
— Sanatçılar için Portfolyo Geliştirme Atölyesi Çevrimiçi Atölye Programı 20-30 Temmuz 2020 Sanatçıların; sergi, yarışma, eğitim, konuk sanatçı programı gibi başvurular ile olası işbirlikleri için kendilerini ve eserlerini en doğru şekilde ifade eden portfolyolara sahip olmaları önem taşıyor. Bu atölye programı, özellikle genç ve yeni sanatçıların portfolyolarını hem içerik hem de tasarım açısından geliştirmelerini sağlamayı amaçlıyor. Kontenjanın 20 kişi olduğu atölye, “sanatçı metni yazımı”, “portfolyo değerlendirmesi” ve “portfolyo tasarımı” konularında, 20-30 Temmuz 2020 tarihlerinde toplam 20 saatlik bir eğitim süresini içeriyor. Eğitim süresi, ders saatlerinin dışında kalan, katılımcıların üzerinde çalışmaları için kendilerine verilecek işleri de kapsıyor. Atölye sonunda katılımcıların portfolyo hazırlama konusunda metin, tasarım ve içerik bağlamında önemli bir geribildirim edinmeleri ve nasıl ilerleyeceklerine dair fikirlerinin oluşması hedefleniyor. Atölyeyi tamamlayan katılımcılara, katılım belgesi veriliyor. Atölye programı, görsel sanatlar alanında aktif olan İzmir’den sanatçılara açık olup, başvuru için herhangi bir eğitim koşulu bulunmuyor. Bununla beraber atölye, üniversite programlarına başvuru hazırlamaya yönelik bir eğitimi içermiyor. Başvurular, atölye eğitmenleri Işın Önol, Dr. Livia Alexander ve Ekmel Ertan tarafından değerlendirilecek olup, başvuru sonuçları 10 Temmuz 2020 tarihinde e-posta ile bildirilecek. K2 Güncel Sanat Merkezi ile Galeri A Güncel Sanat Merkezi’nin ortaklığında, Montclair Eyalet Üniversitesi, Nesin Sanat Köyü, amberPlatform ve 4×4 Sanatçı Rehberlik Programı işbirliğinde düzenlenen atölye programı, Kültür için Alan desteğiyle hayata geçiriliyor. Katılımın ücretsiz olduğu program, Montclair Eyalet Üniversitesi’nin eğitim platformu kullanılarak, tamamen çevrimiçi ortamda gerçekleştiriliyor. Dr. Livia Alexander derslerini İngilizce verecek olup, katılımcıların ihtiyaç duyması halinde bu derslerde İngilizce-Türkçe tercüme sağlanacaktır.
Eğitmenler Işın Önol (MFA, MAS): Işın Önol küratör, eğitimci ve araştırmacı olarak çalışmalarını ağırlıklı olarak New York, Viyana ve İstanbul’da sürdürmektedir. Sosyal adalet, ayrımcılık ve politik şiddet konularına odaklanan küratöryal ve akademik araştırmalarında, sözlü tarih ve arşivler vasıtasıyla kolektif hafıza için yeni alan ve olanaklar açmayı hedefler. Montclair Eyalet Üniversitesi’nde lisans ve yüksek lisans bölümlerinde okutman olarak çalışmaktadır. Eş zamanlı olarak, Columbia Üniversitesi, Sosyal Farklılıklar Araştırma Merkezi’nde akademik çalışmalarını yürütmekte, Viyana Uygulamalı Sanatlar Üniversitesi’nde Kültürel Çalışmalar alanında doktora yapmaktadır. Zürih Sanat Üniversitesi’nden (ZHdK) 2011 yılında Küratörlük alanında, İstanbul Sabancı Üniversitesi’nden ise 2003 yılında Görsel Sanatlar alanında yüksek lisans derecelerini elde etmiştir. 2016 yılında Viyana’da Uygulamalı Sanatlar Üniversitesi’nde Sosyal Tasarım Yüksek Lisans Programında, 2014’te ise aynı üniversitenin Dijital Sanat Programında konuk öğretim görevlisi olarak, İstanbul’da 2006-2009 arasında Proje4L/Elgiz Çağdaş Sanat Müzesi’nde direktör olarak çalışmıştır. 2013 yılından bu yana Nesin Sanat Köyü’nün eğitim programlarını organize etmektedir. Roberto Cimetta Fund’un yönetim kurulundadır. https://isinonol.com/
Livia Alexander (PhD): Küratör ve yazar olan Livia Alexander, New Jersey’deki Montclair Eyalet Üniversitesi’nde Küresel Görsel Kültürler alanında Yardımcı Doçent olup, Sanat ve Tasarım Bölüm Başkanı’dır. Çalışmaları, sanat altyapısı ile sanatsal üretim, kentlilik ile mekân oluşturma arasındaki ilişkiyi araştırmaya ve yemek ile sanatın kültürel siyasetine, Ortadoğu ile Güneydoğu Asya’daki güncel sanata odaklanır. Dünyaca tanınmış birçok kurumda çok sayıda sanat ve film programının, sergi ve etkinliğin küratörlüğünü ve direktörlüğünü üstlenmiştir. Ödül kazandığı akademik makaleleri Journal of Visual Anthropology, Framework, MERIP gibi yayınlarda yer almış ve kitap bölümleri, katalog yazıları olarak yayınlanmıştır. Hyperallergic, Harper’s Bazaar, Art Arabia ve Art Africa gibi yayınlara da düzenli yazılar yazmaktadır.
Ekmel Ertan (MA): Ekmel Ertan kültür yöneticisi, küratör, sanatçı ve eğitimci olarak çalışmaktadır. Sanat ve teknoloji alanında araştırma, üretim ve sergileme yapan, İstanbul’da kurulu amberPlatform / BİS Beden-İşlemsel Sanatlar Derneği’nin kurucu üyesi ve sanat yöneticisidir. 2007-2015 arasında İstanbul’da BİS tarafından gerçekleştirilen “amber Sanat ve Teknoloji Festivali”nin yöneticisidir. 2007’den bu yana sanat ve teknoloji bağlantılı birçok Avrupa Birliği destekli uluslararası projenin yerel koordinatörlüğünü ve yöneticiliğini yapmıştır. 1999’dan bu yana Bilgi Üniversitesi ve Sabancı Üniversitesi Görsel iletişim tasarımı bölümlerinde, İstanbul Teknik Üniversitesi TBT programında medya sanatı ve tasarım dersleri vermiştir. Şu anda İzmir’de yaşamakta ve İzmir Ekonomi Üniversitesi Görsel İletişim Tasarımı programında ders vermektedir.
Son birkaç yıldır İzmir’de, yerel
aktörlerin koordinasyonu ve Kültür için Alan destekleri gibi faktörlerin
etkisiyle, güncel sanat üretiminde belirgin bir hareketlilik gözlemlenmektedir.
Buna paralel olarak gelişmesi gereken sanat yazısı ve eleştirmenliği alanında
ise aynı ivme yakalanamamıştır. Oysa, güncel sanat etkinliklerinin ve bu
etkinliklerde yer alan eserlerin etkisinin kalıcı hale getirilmesi, daha iyi
anlaşılmasının sağlanması ve daha geniş bir kitleye ulaşması için bu alan büyük
önem taşımaktadır. Proje, İzmir’de bu eksikliğin giderilmesine ve güncel sanata
ilişkin bilginin arttırılmasına katkıda bulunmak amacıyla, Güncel Sanatı
Anlamak, Güncel Sanat Yazarlığı ve Sanat Eleştirmenliği başlıklarında, panel ve
atölye çalışmalarından oluşan üç ana faaliyeti kapsamaktadır.
Atölyenin
panel kısmında Fırat Arapoğlu “Çağdaş Sanat Üzerine Düşünceler” başlıklı
bir sunum yapacak olup, Ayşegül Kurtel güncel sanatın kavramsal çerçevesi ve
güncel sanatta biçim çeşitliliğine değinecektir. Gökçe Dervişoğlu Okandan ise “Güncel
Sanatı Anlamak: Yaratıcı Endüstriler ve Ekosistemi” başlıklı bir sunum
gerçekleştirecektir.
Panel
sonunda katılımcılardan, yorumlamak üzere bir güncel sanat yapıtı belirleyerek
23 Kasım Cumartesi günü gerçekleşecek atölyeye gelmeleri istenecektir.
Katılımcılar
tek tek, seçtikleri güncel sanat yapıtını yorumlayacaklar ve eğitmenlerin yol
göstericiliğinde, diğer katılımcıların da katkılarıyla bir tartışma ortamı
oluşturulacaktır.
Eğitmenler
Hakkında:
Fırat
Arapoğlu
Fırat
Arapoğlu sanat tarihçisi, eleştirmen ve bağımsız küratör olarak İstanbul’da çalışmaktadır.
Altınbaş Üniversitesi’nde İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi Sosyal
Bilimler Bölümü’nde öğretim üyesi olarak çalışmaktadır. Türkiye ve yurtdışında
birçok serginin küratörlüğünü yapmıştır. 2019 projeleri arasında: “Future
Unforgettable”, Krassimir Terziev solo sergi (2019, Versus Art Projects,
İstanbul), İzler (2019, Mod, Moda), “İçimizdeki Şeytan” (2019, Artist İstanbul
Sanat Fuarı) ve Simbart’ın tek günlük solo sergi programları sayılabilir. 3.
Çanakkale Bienali’nin ile 3. ve 4. Uluslararası Mardin Bienalleri’nin
eş-küratörlüğünü yapmıştır.
Türkiye’de
yurtdışında katkıda bulunduğu sanat dergileri arasında Genç Sanat, Art-İst
Modern & Actual, ICE, ARTAM, Art Unlimited, Critical Culture, RH+, İstanbul
Art News, Sanat Dünyamız ve Flash Art sayılabilir. Birgün, Cumhuriyet ve SOL
gibi gazetelere de katkıda bulunmuştur. Sanat ve sanat eğitimi üzerine yazdığı
makaleleri uluslararası sempozyumlarda sunmuştur. Aynı zamanda İstanbul Modern
Art Museum, Moda Sahnesi, Narmanli Sanat, İstanbul Bilgi Üniversitesi’nde
konuşmalar yapmıştır. Uluslararası Sanat Eleştirmenleri Derneği
AICA-Türkiye’nin 2018-2020 başkanlığını yapmaktadır.
Ayşegül
Kurtel
Ayşegül
Kurtel, lise öğrenimini İzmir Amerikan Kız Koleji’nde tamamladıktan sonra, Ege
Üniversitesi Eczacılık Fakültesi’nde öğrenim görmüş ve ardından Dokuz Eylül
Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Resim Bölümü’nde lisans ve yüksek lisans
eğitimlerini tamamlamıştır. Aynı bölümde öğretim görevlisi olarak çalıştığı 9
sene içerisinde ‘Sanat Tarihi, Rönesans Dönemi’, ‘İkonografi’, ‘Güncel Sanat’,
‘Görsel Algılama’, ‘Tasarıma Giriş’, ‘Sanat Eseri Çözümleme’ gibi konularda
ders vermiştir. Eş zamanlı olarak, 8 yıl süreyle Mazhar Zorlu Sanat
Galerisi’nin sanat danışmanlığını yürütmüştür. 2001 yılında kurduğu Galeri
Akademist’in 11 yıl boyunca yöneticiliğini yürütmüştür. Yerel bir televizyon
kanalında, 4 yıl süreyle “Kültür ve Sanat” programının yapımcılığını ve
sunuculuğunu üstlenmiştir. 2014 yılında kurulan Galeri A Güncel Sanat
Merkezi’nin kurucu ortağıdır.
İzmir’de
2003 yılından beri faaliyet gösteren, şehrin ilk sürdürülebilir güncel sanat
mekânı olan K2 Güncel Sanat Merkezi’nin ve K2 tarafından 2007’den bu yana 4 kez
gerçekleştirilmiş olan PORTIZMIR’in (İzmir Uluslararası Güncel Sanat Trienali)
kurucu direktörüdür. K2 aynı zamanda, Urla’daki ormanlık bir arazide, tamamen
doğayla dost olarak kurulan sanatçı yerleşkesi K2 Urla Nefes Alanı’nı
işletmektedir. Yurt içi ve yurt dışında küratörlük deneyimleri de bulunan Kurtel,
Türkiye’de ve yurt dışında çok sayıda ulusal ve uluslararası konferansta
konuşmacı olarak yer almıştır. Kurtel, 2010 yılında Fransa Devleti tarafından
‘Chevalier dans l’Ordre des Arts et des Lettres’ Sanat ve Edebiyat Nişanı ile
ödüllendirilmiştir.
Gökçe Dervişoğlu Okandan
Doç. Dr. Gökçe Dervişoğlu Okandan İstanbul Üniversitesi’nde ekonomi/işletme
alanında lisans, yönetim-organizasyon alanında yüksek lisans ve doktora
çalışmalarını tamamlamış, araştırmacı olarak yüksek lisans sırasında Innsbruck
Üniversitesi’nde, doktora sırasında Copenhangen Business School Art & Leadership
Centre’da, doktora sonrası araştırma için Princeton Üniversitesi Woodrow Wilson
Siyaset Okulu’nda bulunmuştur. Strateji alanında Doçent unvanını alan Okandan,
halen İstanbul Bilgi Üniversitesi’nde yaratıcı endüstriler odaklı
girişimcilik, sosyal inovasyon gibi konularda lisans ve yüksek lisans düzeyinde
dersler verip sürdürülebilirlik, yaratıcılık, yenilik, kurumsal vatandaşlık
konularında araştırmalar yapmakta, mentorluk vermektedir. Kültür
Politikaları ve Yönetimi ve İş Etiği Araştırma Merkezleri yönetim kurulu üyesi,
Global Girişimcilik Haftası Türkiye İcra Kurulu üyesidir. Okandan, 2004
yılından beri katılımlı yöntemler konusunda moderasyon ve danışmanlık vermekte,
yaratıcı girişimcilik ve tasarım odaklı düşünce atölyeleri düzenlemektedir.
Evrim Altuğ, “Ne yazsam sanat olur (mu?)” başlıklı, arşivsel
kaynaklara yaslayacağı sunumunda, 20 senelik kişisel pratiklerinin ve akademik
kaynakların refakatiyle sanat eleştirisinin kısa tarihini özetlemeyi
arzulamaktadır. Katılımcıların bu alana niçin ilgi duydukları veya duyamadıkları
konusunda örnek haber, tartışma veya yazılardan yola çıkmayı amaçlayacaktır. Bu
konuda zamanla dönüşen yayın ve medya teknolojilerinin eleştirinin görünürlüğü
ile işlevselliğine etkilerinin altını çizmeyi hedeflemektedir. Sunumunda ve
atölyesinde, katılımcılarla bu başlığı gerek kronolojik gerekse kişisel
tecrübelerden yola çıkarak yerel ve küresel perspektif ile kaynaklar
vasıtasıyla, elbette örnek metinlerle paylaşım ve tartışmaya açacaktır.
Ayşegül Tabak, “Hikâye Anlatıcılığı, Gazetecilik ve Sanat Yazarlığı
Arasındaki İlişki” başlıklı sunumunda, modern sanatı, enstalasyonları
ve güncel sanatı kişisel ve kolektif hikâyelerimizden yola çıkarak
anlamlandırmanın bir yöntem olarak ele alınması ve metni yazarken gazetecilik
pratiklerinin bu anlamlandırmanın altını dolduracak araştırmalarda nasıl
kullanılabileceği konusuna odaklanacaktır.
Nazlan Ertan, kültür editörlüğünü yürüttüğü Al-Monitor deneyiminden yola
çıkarak, “hangi durumlarda sanat yazılarının, sanatla birinci dereceden
ilgilenmeyen kişilerin ilgisini çektiği” konusuna odaklanan bir
konuşma yapacaktır.
13:00 – 14:00 Öğle yemeği ve sergi hakkında tartışma, Galeri A
14:00 – 16:00 Katılımcılar 3 gruba ayrılacak ve sergi hakkında 500-600
kelimelik birer yazı hazırlayacaklardır.
Katılımcıların yararlanmaları için sergi kitapları hazır bulundurulacaktır. Katılımcılara bilgisayar
sağlanmayacak olup, dileyen katılımcılar, yazmak için kişisel bilgisayarlarını getirebilirler.
16:00 – 18:00 Hazırlanan yazılar, eğitmenlerin rehberliğinde değerlendirilecektir.
Eğitmenler
Hakkında:
Evrim Altuğ
Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Televizyon Bölümü
ve İstanbul Bilgi Üniversitesi İletişim Fakültesi Sahne ve Gösteri Sanatları
Bölümü’nde (burslu olarak) bir süre eğitim aldı; aynı üniversitede Tasarım
Kültürü ve Yönetimi Sertifika Programı’na katıldı. 9. Kanal Televizyonu’nda
1998’de stajyer olarak başlayan ve 2000’de bölüm sorumlusu olarak biten sanat
muhabirliğini, 2000-2005 yılları arasında Radikal gazetesi Kültür Sanat
Servisi’nde sürdürdü; Binden fazla yazı, röportaj ve özel haber hazırladı.
Uluslararası Sanat Eleştirmenleri Birliği – AICA Türkiye’nin kurucu üyeleri
arasında yer aldı. Kısa bir süre Açık Radyo’da, Dr. Ömer Madra eşliğinde “Açık
Gazete”leri okudu.
2003’te, İstanbul Bilgi Üniversitesi 3. Performans Günleri’ne
Recycled Performance adlı eleştirel bir çalışmayla katılan Altuğ, çok sayıda
sergi kataloğu metni yazdı, söyleşiler gerçekleştirdi; dört yıl boyunca, www.gazetem.net sayfasında yazıları yayımlandı. Mart 2006-07 arası BirGün
gazetesinde kültür-sanat editörü ve muhabiri olarak görev aldı. Newsweek
Türkiye dergisi kurucu kadrosunda kültür-sanat alanında çalıştı. Ardından Sabah
gazetesine, 2009’a değin, muhabir ve editör sıfatıyla transfer oldu. Henkel Art
Award, Pınar Çocuk Resim Yarışması ve Full Art Prize ile BaSE, Mamut Art
Project ve Yanköşe gibi çeşitli sanat girişim ve ödüllerinde üyeliği de
bulunan Altuğ, Milliyet Sanat, Sanat Dünyamız ve Cumhuriyet gazetesi için
yazılar yazdı, Cumhuriyet gazetesinin kültür sanat şefliğini ve muhabirliğini
yaptı. Halen Art Unlimited, Gazete Duvar ve Artful Living’de yazıyor. Açık
Radyo’da konuk olarak Yolgeçen programına devam ediyor.
Kitapları:Peki, Galericiler Bu İşe Ne Diyor? (YKY),
Orası Kamusal Alan (Siyah Beyaz Galerisi 30. Yıl kitabı).
Ayşegül Tabak
İstanbul Bilgi Üniversitesi İletişim Fakültesi ile İktisadi İdari
Bilimler Fakültesi mezunu, bilim ve sanat konularında makale ve röportaj
içerikleri üreten, edebiyatla ilgilenen bir serbest gazeteci. Eleştiriye dair
dersler ve atölyeler vermiş bir sanat yazarı ve eğitmen. Daha yavaş ve sessiz
bir yaşam hayaliyle oğlunu alıp İstanbul’u terk etmiş bir anne. Bir süredir Safranbolu
Belediyesi’nde Dış İlişkiler ve Kurumsal İletişim Koordinatörü.
Nazlan Ertan
İzmir Amerikan Kız Koleji mezunu
olan Nazlan Ertan, lisans eğitimini ODTÜ Uluslararası İlişkiler Bölümü’nde
tamamladı. Ertan, City University of London Gazetecilik Bölümü’nde, Sorbonne
Cours de Civilizations’da ve Universite Libre de Bruxelles’da eğitim ve
sertifika programlarına katıldı. Gazetecilik kariyerine 1989 yılında başlayan
Ertan, Turkish Daily News’un Ankara, Paris ve Brüksel bürolarında görev yaptı.
Ertan’ın çalıştığı diğer basın kuruluşları arasında, CNN Türk ve Hürriyet
Gazetesi’nin yanı sıra BBC Türkçe Servisi, Voice of America ve European Voice
gibi önde gelen uluslararası kuruluşlar da yer alıyor. Nazlan Ertan, Avrupa
Komisyonu Türkiye Temsilciliği’nde görev yaptı ve Avrupa Birliği Ankara Bilgi
Merkezi’nin direktörlüğünü üstlendi. Avrupa Birliği Bakanlığı’nda İletişim,
Sivil Toplum ve Kültür Başkanlığı yaptı. Hurriyet Daily News gazetesinde uzun
zaman “Erospolis” adlı bir köşe yazan Nazlan Ertan, 2017’de Washington-merkezli
Al-Monitor’un kültür bölümünün kurdu ve editörlüğünü üstlendi.
13:00 – 14:00 Öğle yemeği ve sergi hakkında tartışma,
Galeri A
14:00 – 16:00 Katılımcılar iki gruba ayrılarak sergi
hakkında 500-600 kelimelik birer eleştiri yazısı hazırlayacaklardır. Katılımcılara
bilgisayar sağlanmayacak olup, dileyen katılımcılar, yazmak için kişisel bilgisayarlarını getirebilirler.
16:00 – 18:00 Hazırlanan yazılar, iki eğitmenin
rehberliğinde değerlendirilecektir.
Eğitmenler
Hakkında:
Ragıp Ertuğrul
İstanbul Üniversitesi Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji
Yüksek Lisans mezunu olan Ertuğrul, profesyonel iş yaşamında kurumsal iletişim
ve pazarlama iletişimi alanında yöneticilik yapmaktadır. Dramaturji, Tiyatro
Eleştirisi, Eleştirel Düşünme, Medyada Eleştiri, Sanat Yönetimi, Sanat
Sponsorluğu, Tiyatro İşletmeciliği ve Etkinlik İletişimi alanlarında uzmanlığı
olup konferans ve seminerler vermektedir.
1999 yılında Sanat Çevresi dergisinde başladığı eleştiri
yazılarını, Anne & Trends, Tiyatro… Tiyatro, Tempo, T24.com’da sürdürdü.
2011- 2019 yılları arasında Vatan Gazetesi’nin hafta sonu ekinde ‘Kahvede
Şenlik’ başlığıyla köşe yazıları yayımlandı. 2015 yılından bu yana UNESCO
Uluslararası Tiyatro Eleştirmenleri Birliği Türkiye Merkezi Başkanlığı görevini
yürüten Ertuğrul, aynı zamanda International Association of Theatre Critics
– IATC’nin Yönetim Kurulu Üyesidir.
2011 yılında Hacettepe Üniversitesi tarafından düzenlenen 75.
Yıl Cüneyt Gökçer Ödülleri’nde ‘Yılın En İyi Eleştirmeni’ ödülüne değer
görüldü. Ragıp Ertuğrul’un tiyatro sanatçısı Dilek Türker’in yaşam öyküsünden
hareketle yazdığı anlatı-romanı “Soytariçe”, Ekim 2016’da Tekin Yayınevi’nden
çıktı. 2018 yılında kurduğu REST Tiyatro’nun ilk prodüksiyonu olarak Türkiye
prömiyeri yapan Milan Kundera’nın “Jacques İle Efendisi” oyunuyla Ekin Yazın
Dostları’nın “Yılın Yönetmeni” ödülüne değer görüldü. 2019-2020 sezonunda Joel
Pommerat’nın “Tüccarlar” adlı oyununu sahneye koydu.
Kültigin Kağan Akbulut
Boğaziçi Üniversitesi’nde Siyaset Bilimi ve Uluslararası
İlişkiler eğitimi aldı. Gazete Duvar başta olmak üzere çeşitli yayınlara sanat,
sinema ve yeni medya alanlarında yazıyor. Susma Platformu’nun online portalı
Susma24.com’un internet editörü olarak çalışıyor. Güncel Sanat Bülteni isimli
e-bülten projesini geliştiriyor.
Rana Öztürk
Lisans eğitimini Boğaziçi Üniversitesi,
İşletme Bölümü’nde tamamlayan Rana Öztürk, yüksek lisans derecesini
Türkiye’deki Kavramsal Sanat Çalışmalarının Bir Analizi başlıklı teziyle
İstanbul Teknik Üniversitesi’nin Sanat Tarihi Bölümü’nden aldı. 2006 ve 2015
yılları arasında İrlanda’da yaşayan Öztürk, çağdaş sanat tarihi/teorisi ve
sergi incelemeleri alanlarındaki doktora çalışmasını Dublin’deki National
College of Art and Design’da (NCAD)Küresel Modernite Anlatıları: İlişkisel
Coğrafyaların Haritalandırıldığı Yerler Olarak Uluslararası Çağdaş Sanat
Sergileri başlıklı teziyle tamamladı. Bu dönemde aynı zamanda Dublin’deki
Graduate School of Creative Arts and Media (GradCAM) araştırmacılarından biri
oldu.
Akademik çalışmalarının yanı sıra
küratör, koordinatör, editör ve çevirmen olarak da çeşitli kurumlarla çalışan
Öztürk, 2007’de İrlanda’da Cork’un Shandon mahallesinde Slow Space Fast Pace,
2010’da 3. Sinopale kapsamında Geçici Olarak Rafa Kaldırıldı ve 2014’te
İrlanda, Sirius Arts Centre’da We All Live on the Same Sea sergilerinin ve
2018’de Aslı Narin’in Millî Reasürans Sanat Galerisi’ndeki solo sergisi Carpe
Noctem’in küratörlüğünü yaptı. Ekim 2017 ve Mart 2018’de SALT Galata’da Sinem
Dişli ile birlikte Tekrar ∞ Döngü Konuşma ve Performans Serisi’ni düzenledi.
Çeviri, söyleşi ve metinleri 2001’den bu yana çeşitli sanat dergi ve
yayınlarında yayımlanmakta olan Rana Öztürk, 2018’den beri İstinye
Üniversitesi’nde öğretim üyesi olarak görev yapmaktadır.
Atölyelere
katılım ücretsiz olup, kontenjan her atölye için 20 kişiyle sınırlıdır.
Bir
kişinin tek atölyeye veya birden fazla atölyeye katılması mümkündür.
Atölyelerin her birinin
katılımcılarına, atölyelerin tamamlanmasını takiben katılım belgesi
verilecektir.
Atölyenin panel kısmında Fırat Arapoğlu “Çağdaş Sanat Üzerine Düşünceler” başlıklı bir sunum yapacak olup, Ayşegül Kurtel güncel sanatın kavramsal çerçevesi ve güncel sanatta biçim çeşitliliğine değinecektir. Gökçe Dervişoğlu Okandan ise “Güncel Sanatı Anlamak: Yaratıcı Endüstriler ve Ekosistemi” başlıklı bir sunum gerçekleştirecektir.
Panel sonunda katılımcılardan, yorumlamak üzere bir güncel sanat yapıtı belirleyerek 23 Kasım Cumartesi günü gerçekleşecek atölyeye gelmeleri istenecektir.
Katılımcılar tek tek, seçtikleri güncel sanat yapıtını yorumlayacaklar ve eğitmenlerin yol göstericiliğinde, diğer katılımcıların da katkılarıyla bir tartışma ortamı oluşturulacaktır.
Eğitmenler Hakkında:
Fırat Arapoğlu Fırat Arapoğlu sanat tarihçisi, eleştirmen ve bağımsız küratör olarak İstanbul’da çalışmaktadır. Altınbaş Üniversitesi’nde İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi Sosyal Bilimler Bölümü’nde öğretim üyesi olarak çalışmaktadır. Türkiye ve yurtdışında birçok serginin küratörlüğünü yapmıştır. 2019 projeleri arasında: “Future Unforgettable”, Krassimir Terziev solo sergi (2019, Versus Art Projects, İstanbul), İzler (2019, Mod, Moda), “İçimizdeki Şeytan” (2019, Artist İstanbul Sanat Fuarı) ve Simbart’ın tek günlük solo sergi programları sayılabilir. 3. Çanakkale Bienali’nin ile 3. ve 4. Uluslararası Mardin Bienalleri’nin eş-küratörlüğünü yapmıştır.
Türkiye’de yurtdışında katkıda bulunduğu sanat dergileri arasında Genç Sanat, Art-İst Modern & Actual, ICE, ARTAM, Art Unlimited, Critical Culture, RH+, İstanbul Art News, Sanat Dünyamız ve Flash Art sayılabilir. Birgün, Cumhuriyet ve SOL gibi gazetelere de katkıda bulunmuştur. Sanat ve sanat eğitimi üzerine yazdığı makaleleri uluslararası sempozyumlarda sunmuştur. Aynı zamanda İstanbul Modern Art Museum, Moda Sahnesi, Narmanli Sanat, İstanbul Bilgi Üniversitesi’nde konuşmalar yapmıştır. Uluslararası Sanat Eleştirmenleri Derneği AICA-Türkiye’nin 2018-2020 başkanlığını yapmaktadır.
Ayşegül Kurtel Ayşegül Kurtel, lise öğrenimini Özel İzmir Amerikan Lisesi’nde tamamladıktan sonra, Ege Üniversitesi Eczacılık Fakültesi’nde öğrenim görmüş ve ardından Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Resim Bölümü’nde lisans ve yüksek lisans eğitimlerini tamamlamıştır. Aynı bölümde öğretim görevlisi olarak çalıştığı 9 sene içerisinde ‘Sanat Tarihi, Rönesans Dönemi’, ‘İkonografi’, ‘Güncel Sanat’, ‘Görsel Algılama’, ‘Tasarıma Giriş’, ‘Sanat Eseri Çözümleme’ gibi konularda ders vermiştir. Eş zamanlı olarak, 8 yıl süreyle Mazhar Zorlu Sanat Galerisi’nin sanat danışmanlığını yürütmüştür. 2001 yılında kurduğu Galeri Akademist’in 11 yıl boyunca yöneticiliğini yürütmüştür. Yerel bir televizyon kanalında, 4 yıl süreyle “Kültür ve Sanat” programının yapımcılığını ve sunuculuğunu üstlenmiştir. 2014 yılında kurulan Galeri A Güncel Sanat Merkezi’nin kurucu ortağıdır.
İzmir’de 2003 yılından beri faaliyet gösteren, şehrin ilk sürdürülebilir güncel sanat mekânı olan K2 Güncel Sanat Merkezi’nin ve K2 tarafından 2007’den bu yana 4 kez gerçekleştirilmiş olan PORTIZMIR’in (İzmir Uluslararası Güncel Sanat Trienali) kurucu direktörüdür. K2 aynı zamanda, Urla’daki ormanlık bir arazide, tamamen doğayla dost olarak kurulan sanatçı yerleşkesi K2 Urla Nefes Alanı’nı işletmektedir. Yurt içi ve yurt dışında küratörlük deneyimleri de bulunan Kurtel, Türkiye’de ve yurt dışında çok sayıda ulusal ve uluslararası konferansta konuşmacı olarak yer almıştır. Kurtel, 2010 yılında Fransa Devleti tarafından ‘Chevalier dans l’Ordre des Arts et des Lettres’ Sanat ve Edebiyat Nişanı ile ödüllendirilmiştir. Gökçe Dervişoğlu Okandan Doç. Dr. Gökçe Dervişoğlu Okandan İstanbul Üniversitesi’nde ekonomi/işletme alanında lisans, yönetim-organizasyon alanında yüksek lisans ve doktora çalışmalarını tamamlamış, araştırmacı olarak yüksek lisans sırasında Innsbruck Üniversitesi’nde, doktora sırasında Copenhangen Business School Art & Leadership Centre’da, doktora sonrası araştırma için Princeton Üniversitesi Woodrow Wilson Siyaset Okulu’nda bulunmuştur. Strateji alanında Doçent unvanını alan Okandan, halen İstanbul Bilgi Üniversitesi’nde yaratıcı endüstriler odaklı girişimcilik, sosyal inovasyon gibi konularda lisans ve yüksek lisans düzeyinde dersler verip sürdürülebilirlik, yaratıcılık, yenilik, kurumsal vatandaşlık konularında araştırmalar yapmakta, mentorluk vermektedir. Kültür Politikaları ve Yönetimi ve İş Etiği Araştırma Merkezleri yönetim kurulu üyesi, Global Girişimcilik Haftası Türkiye İcra Kurulu üyesidir. Okandan, 2004 yılından beri katılımlı yöntemler konusunda moderasyon ve danışmanlık vermekte, yaratıcı girişimcilik ve tasarım odaklı düşünce atölyeleri düzenlemektedir.
Güncel Sanat Yazarlığı, 29-30 Kasım 2019
29 Kasım Cuma 16:30 – 19:00 Panel Moderatör : Evrim Altuğ Konuşmacılar : Evrim Altuğ, Ayşegül Tabak, Nazlan Ertan Evrim Altuğ, “Ne yazsam sanat olur (mu?)” başlıklı, arşivsel kaynaklara yaslayacağı sunumunda, 20 senelik kişisel pratiklerinin ve akademik kaynakların refakatiyle sanat eleştirisinin kısa tarihini özetlemeyi arzulamaktadır. Katılımcıların bu alana niçin ilgi duydukları veya duyamadıkları konusunda örnek haber, tartışma veya yazılardan yola çıkmayı amaçlayacaktır. Bu konuda zamanla dönüşen yayın ve medya teknolojilerinin eleştirinin görünürlüğü ile işlevselliğine etkilerinin altını çizmeyi hedeflemektedir. Sunumunda ve atölyesinde, katılımcılarla bu başlığı gerek kronolojik gerekse kişisel tecrübelerden yola çıkarak yerel ve küresel perspektif ile kaynaklar vasıtasıyla, elbette örnek metinlerle paylaşım ve tartışmaya açacaktır.
Ayşegül Tabak, “Hikâye Anlatıcılığı, Gazetecilik ve Sanat Yazarlığı Arasındaki İlişki” başlıklı sunumunda, modern sanatı, enstalasyonları ve güncel sanatı kişisel ve kolektif hikâyelerimizden yola çıkarak anlamlandırmanın bir yöntem olarak ele alınması ve metni yazarken gazetecilik pratiklerinin bu anlamlandırmanın altını dolduracak araştırmalarda nasıl kullanılabileceği konusuna odaklanacaktır.
Nazlan Ertan, kültür editörlüğünü yürüttüğü Al-Monitor deneyiminden yola çıkarak, “hangi durumlarda sanat yazılarının, sanatla birinci dereceden ilgilenmeyen kişilerin ilgisini çektiği” konusuna odaklanan bir konuşma yapacaktır.
30 Kasım 2019 Cumartesi 10:30 – 18:00 Atölye çalışması Moderatör : Nazlan Ertan Eğitmenler : Evrim Altuğ, Ayşegül Tabak, Nazlan Ertan 10:30 – 12:30 Küratör Jean-Luc Maeso rehberliğinde, “Picasso: Gösteri Sanatı” sergisi turu, Arkas Sanat Merkezi (http://www.arkassanatmerkezi.com/article.aspx?pageID=5)
13:00 – 14:00 Öğle yemeği ve sergi hakkında tartışma, Galeri A
14:00 – 16:00 Katılımcılar 3 gruba ayrılacak ve sergi hakkında 500-600 kelimelik birer yazı hazırlayacaklardır. Katılımcıların yararlanmaları için sergi kitapları hazır bulundurulacaktır. Katılımcılara bilgisayar sağlanmayacak olup, dileyen katılımcılar, yazmak için kişisel bilgisayarlarını getirebilirler.
16:00 – 18:00 Hazırlanan yazılar, eğitmenlerin rehberliğinde değerlendirilecektir. Eğitmenler Hakkında:
Evrim Altuğ Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Televizyon Bölümü ve İstanbul Bilgi Üniversitesi İletişim Fakültesi Sahne ve Gösteri Sanatları Bölümü’nde (burslu olarak) bir süre eğitim aldı; aynı üniversitede Tasarım Kültürü ve Yönetimi Sertifika Programı’na katıldı. 9. Kanal Televizyonu’nda 1998’de stajyer olarak başlayan ve 2000’de bölüm sorumlusu olarak biten sanat muhabirliğini, 2000-2005 yılları arasında Radikal gazetesi Kültür Sanat Servisi’nde sürdürdü; Binden fazla yazı, röportaj ve özel haber hazırladı. Uluslararası Sanat Eleştirmenleri Birliği – AICA Türkiye’nin kurucu üyeleri arasında yer aldı. Kısa bir süre Açık Radyo’da, Dr. Ömer Madra eşliğinde “Açık Gazete”leri okudu. 2003’te, İstanbul Bilgi Üniversitesi 3. Performans Günleri’ne Recycled Performance adlı eleştirel bir çalışmayla katılan Altuğ, çok sayıda sergi kataloğu metni yazdı, söyleşiler gerçekleştirdi; dört yıl boyunca, www.gazetem.net sayfasında yazıları yayımlandı. Mart 2006-07 arası BirGün gazetesinde kültür-sanat editörü ve muhabiri olarak görev aldı. Newsweek Türkiye dergisi kurucu kadrosunda kültür-sanat alanında çalıştı. Ardından Sabah gazetesine, 2009’a değin, muhabir ve editör sıfatıyla transfer oldu. Henkel Art Award, Pınar Çocuk Resim Yarışması ve Full Art Prize ile BaSE, Mamut Art Project ve Yanköşe gibi çeşitli sanat girişim ve ödüllerinde üyeliği de bulunan Altuğ, Milliyet Sanat, Sanat Dünyamız ve Cumhuriyet gazetesi için yazılar yazdı, Cumhuriyet gazetesinin kültür sanat şefliğini ve muhabirliğini yaptı. Halen Art Unlimited, Gazete Duvar ve Artful Living’de yazıyor. Açık Radyo’da konuk olarak Yolgeçen programına devam ediyor. Kitapları:Peki, Galericiler Bu İşe Ne Diyor? (YKY), Orası Kamusal Alan (Siyah Beyaz Galerisi 30. Yıl kitabı). Ayşegül Tabak İstanbul Bilgi Üniversitesi İletişim Fakültesi ile İktisadi İdari Bilimler Fakültesi mezunu, bilim ve sanat konularında makale ve röportaj içerikleri üreten, edebiyatla ilgilenen bir serbest gazeteci. Eleştiriye dair dersler ve atölyeler vermiş bir sanat yazarı ve eğitmen. Daha yavaş ve sessiz bir yaşam hayaliyle oğlunu alıp İstanbul’u terk etmiş bir anne. Bir süredir Safranbolu Belediyesi’nde Dış İlişkiler ve Kurumsal İletişim Koordinatörü.
Nazlan Ertan Nazlan Ertan, 1990’dan beri gazeteci ve iletişim uzmanı olarak Türkiye’de ve yurt dışında çalışmaktadır. Turkish Daliy News, Hürriyet ve CNN-Türk’te 12 sene çalışmıştır. Brüksel’de yaşadığı dönemde, BBC Türkçe servisine, The European Voice’a ve başka uluslararası yayınlara, AB ve NATO konularında katkı sağlamıştır. 2001’de Türkiye’ye döndükten sonra, İngilizce yayın yapan Turkish News ve The Anatolian’da çalışmıştır.
Daha sonra gazetecilikten farklı bir yöne giderek Hollanda Ankara Büyükelçiliği’nde medya/ politika danışmanlığı yapmış, Avrupa Komisyonu’nda çalışmış, Uluslararası Yol Federasyonu’nun (IRF) Brüksel-Cenevre-Washington üçgeninde İletişim Direktörü olmuş, Ankara’daki AB Bilgi Merkezi’nin Direktörlüğünü yürütmüştür. Şimdi AB Başkanlığı olan AB Genel Sekreterliği’nin Sivil Toplum, İletişim ve Kültür Direktörü olarak da görev yapmıştır. Ertan, halihazırda Al-Monitor’un Kültür Editörü’dür.
Sanat Eleştirmenliği, 6-7 Aralık 2019 6 Aralık Cuma 16:30 – 19:00 Panel: “Eleştirel (Bakma / Düşünme / Okuma / Yazma)” Moderatör : Ragıp Ertuğrul Konuşmacılar : Ragıp Ertuğrul, Kültigin Kağan Akbulut, Rana Öztürk
13:00 – 14:00 Öğle yemeği ve sergi hakkında tartışma, Galeri A
14:00 – 16:00 Katılımcılar iki gruba ayrılarak sergi hakkında 500-600 kelimelik birer eleştiri yazısı hazırlayacaklardır. Katılımcılara bilgisayar sağlanmayacak olup, dileyen katılımcılar, yazmak için kişisel bilgisayarlarını getirebilirler.
16:00 – 18:00 Hazırlanan yazılar, iki eğitmenin rehberliğinde değerlendirilecektir.
Eğitmenler Hakkında:
Ragıp Ertuğrul İstanbul Üniversitesi Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Yüksek Lisans mezunu olan Ertuğrul, profesyonel iş yaşamında kurumsal iletişim ve pazarlama iletişimi alanında yöneticilik yapmaktadır. Dramaturji, Tiyatro Eleştirisi, Eleştirel Düşünme, Medyada Eleştiri, Sanat Yönetimi, Sanat Sponsorluğu, Tiyatro İşletmeciliği ve Etkinlik İletişimi alanlarında uzmanlığı olup konferans ve seminerler vermektedir.
1999 yılında Sanat Çevresi dergisinde başladığı eleştiri yazılarını, Anne & Trends, Tiyatro… Tiyatro, Tempo, T24.com’da sürdürdü. 2011- 2019 yılları arasında Vatan Gazetesi’nin hafta sonu ekinde ‘Kahvede Şenlik’ başlığıyla köşe yazıları yayımlandı. 2015 yılından bu yana UNESCO Uluslararası Tiyatro Eleştirmenleri Birliği Türkiye Merkezi Başkanlığı görevini yürüten Ertuğrul, aynı zamanda International Association of Theatre Critics – IATC’nin Yönetim Kurulu Üyesidir.
2011 yılında Hacettepe Üniversitesi tarafından düzenlenen 75. Yıl Cüneyt Gökçer Ödülleri’nde ‘Yılın En İyi Eleştirmeni’ ödülüne değer görüldü. Ragıp Ertuğrul’un tiyatro sanatçısı Dilek Türker’in yaşam öyküsünden hareketle yazdığı anlatı-romanı “Soytariçe”, Ekim 2016’da Tekin Yayınevi’nden çıktı. 2018 yılında kurduğu REST Tiyatro’nun ilk prodüksiyonu olarak Türkiye prömiyeri yapan Milan Kundera’nın “Jacques İle Efendisi” oyunuyla Ekin Yazın Dostları’nın “Yılın Yönetmeni” ödülüne değer görüldü. 2019-2020 sezonunda Joel Pommerat’nın “Tüccarlar” adlı oyununu sahneye koydu. Kültigin Kağan Akbulut Boğaziçi Üniversitesi’nde Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler eğitimi aldı. Gazete Duvar başta olmak üzere çeşitli yayınlara sanat, sinema ve yeni medya alanlarında yazıyor. Susma Platformu’nun online portalı Susma24.com’un internet editörü olarak çalışıyor. Güncel Sanat Bülteni isimli e-bülten projesini geliştiriyor. Rana Öztürk Lisans eğitimini Boğaziçi Üniversitesi, İşletme Bölümü’nde tamamlayan Rana Öztürk, yüksek lisans derecesini Türkiye’deki Kavramsal Sanat Çalışmalarının Bir Analizi başlıklı teziyle İstanbul Teknik Üniversitesi’nin Sanat Tarihi Bölümü’nden aldı. 2006’dan 2015’e dek İrlanda’da yaşayan Öztürk, çağdaş sanat tarihi/teorisi ve sergi incelemeleri alanlarındaki doktora çalışmasını Dublin’deki National College of Art and Design (NCAD) okulunun Görsel Kültür Fakültesi’ne bağlı olarak Küresel Modernite Anlatıları: İlişkisel Coğrafyaların Haritalandırıldığı Yerler Olarak Uluslararası Çağdaş Sanat Sergileri başlıklı teziyle tamamladı. Bu dönemde aynı zamanda Dublin’deki Graduate School of Creative Arts and Media (GradCAM) araştırmacılarından biri oldu.
Akademik çalışmalarının yanı sıra küratör, koordinatör, editör ve çevirmen olarak da çeşitli kurumlarla çalışan Öztürk, 2007’de İrlanda’da Cork’un Shandon mahallesinde Slow Space Fast Pace, 2010’da 3. Sinopale kapsamında Sinop Halk Kütüphanesinde Geçici Olarak Rafa Kaldırıldı ve 2014’te İrlanda, Sirius Arts Centre’da We All Live on the Same Sea sergilerinin ve 2018’de Aslı Narin’in Millî Reasürans Sanat Galerisi’nde gerçekleşen solo sergisi Carpe Noctem’in küratörlüğünü yaptı. Ağustos/Eylül 2017’de Dublin’de Fire Station Artists’ Studios’ta misafir küratörlük programına katıldı. MEIndex İrlandalı sanatçı filmleri veritabanı küratörü olarak yaptığı seçkiler Cityscape: The Ruins of the Present ve The Future is Another Country başlıklarıyla Temple Bar Gallery + Studios ve AMINI 17 sanatçı filmleri festivali kapsamında The MAC, Belfast’ta gösterildi. HER HÂL Kolektif etkinlikleri olarak Ekim 2017 ve Mart 2018’de Sinem Dişli ile birlikte Tekrar ∞ Döngü Konuşma ve Performans Serisi’ni düzenledi. Çeviri, söyleşi ve metinleri 2001’den bu yana çeşitli sanat dergi ve yayınlarında yayımlanmakta olan Rana Öztürk, 2015’ten beri Yeditepe Üniversitesi, Bilgi Üniversitesi ve Boğaziçi Üniversitesi gibi okullarda sanat tarihi, çağdaş sanat eleştirisi ve teorisi, görsel kültür üzerine dersler vermektedir. 2018’de İstinye Üniversitesi’nde öğretim üyesi olarak görev yapmaya başlamıştır.
Atölyelere katılım ücretsiz olup, kontenjan her atölye için 20 kişiyle sınırlıdır. Bir kişinin tek atölyeye veya birden fazla atölyeye katılması mümkündür. Atölyeleri tamamlayan katılımcılara katılım belgesi verilecektir.
ÇOCUKLAR VE YETİŞKİNLER İÇİN NURSEL ÖNEN YÖNETİMİNDE RESİM ATÖLYELERİ
·7-13 yaş arası çocuk grupları,
·14 yaş üstü genç ve yetişkin grupları için
·Hafta sonu veya hafta içi çalışmalar
·Karakalem desen çalışmalarından başlayarak, çeşitli malzeme ve tekniklerle devam eden programın ayrıntılı bilgileri için, Galeri A: (232) 404 40 46
EROL ÖZDAYI YÖNETİMİNDE
1.KUR: Pozlamada Temel Değişkenler ve Çekim Teknikleri
Fotoğraf sanatını ve fotoğraf makinesini tanımak isteyenler için temel teknik konuların teorik ve uygulamalı olarak paylaşıldığı kurdur.
-10’ar kişilik gruplar
-Uygulamalı çekim gezileri
-Talebe göre şekillenebilir atölye zaman çizelgesi
-İlk kuru bitirenler için ikinci kur ayrıcalıkları
-İki kuru tamamlayanlar için ileri fotoğraf teknikleri, dijital fotoğraf işleme (photoshop), sualtı fotoğrafçılığı, doğum ve bebek fotoğrafçılığı atölye seçenekleri
-Bu seminere katılanlar için GALERİ A’da düzenlenen workshop, seminer ve konferanslara katılım olanağı